Fizykoterapia przy użyciu pola magnetycznego

Fizjoterapia przy użyciu pola magnetycznego polecana jest wielu pacjentom. Chociaż mechanizm działania pola magnetycznego nie jest jeszcze do końca poznany, istnieją dowody na to, że jest ono bardzo skuteczne w wielu schorzeniach.

Pole magnetyczne wykazuje pozytywne działanie na tkanki całego ciała, wspomaga ich regenerację po urazach. Dotyczy to także tkanek kostnych. Fizykoterapia z użyciem pola magnetycznego najczęściej jest stosowana przy obrzękach, a także jako sposób na złagodzenie bólu i usunięcie stanów zapalnych.

Dla kogo zabiegi z wykorzystaniem pola magnetycznego?

W gabinetach fizjoterapii pole magnetyczne jest szeroko stosowane, ale te zabiegi nie sprawdzą się u każdego. Niestety, istnieje szereg przeciwwskazań do ich stosowania. Ciąża, nowotwór, choroby serca, nadczynność tarczycy, ostre infekcje, rozrusznik serca, czy krwawienie z przewodu pokarmowego dyskwalifikują do wykonania zabiegów.

Mimo to pole magnetyczne może być wykorzystane przy wielu problemach. Przykładami są tu różnorodne schorzenia narządu ruchów, czyli złamania, zwichnięcia i naderwania. Zabiegami z użyciem pola magnetycznego powinny zainteresować się także osoby mające chorobę zwyrodnieniową stawów, osteoporozę, reumatoidalne zapalenie stawów – pole magnetyczne przyniesie ulgę i pomoże powrócić do dawnej sprawności fizycznej. Stosowanie pola magnetycznego jest bardzo pomocne przy migrenach, udarach mózgu, stwardnieniu rozsianym oraz przy różnych chorobach układu oddechowego czy pokarmowego. Lekarza prowadzący i fizjoterapeuta na pewno podpowiedzą, czy zabiegi z wykorzystaniem pola magnetycznego będą odpowiednie dla danego przypadku.

Rodzaje zabiegów

Zabiegi przy użyciu pola magnetycznego można podzielić na takie, które wykorzystują małą lub dużą częstotliwość pola elektromagnetycznego, nazywane są one odpowiednio zabiegami Magnetronik (lub Alfatron) i zabiegami Terapuls.

W pierwszym przypadku aparat do wykonania zabiegu posiada cewkę w kształcie koła, w którą pacjent wkłada chorą część ciała. Zabieg jest bezbolesny, nie powoduje żadnego dyskomfortu, a do fizykoterapii nie trzeba nawet się rozbierać, wystarczy że ubranie nie ma w sobie żadnych metalowych elementów. Niska częstotliwość pola magnetycznego pomaga poprawić ukrwienie tkanek, co z kolei pozwala na lepsze wykorzystanie tlenu. Tkanki są regenerowane i odnawiane. Zabiegi Magnetronik są najczęściej wykorzystywane przy zapaleniach jamy brzusznej, zapaleniach pęcherza oraz schorzeniach neurologicznych i ortopedycznych. Polecany jest on przy różnych schorzeniach ortopedycznych, wielką zaletą jest możliwość wykonania zabiegu nawet przez gips lub opatrunek.

Zabieg typu Terapuls to z kolei pole elektromagnetyczne o wielkiej częstotliwości, które przy pomocy silnych impulsów prowadzi do rozgrzania tkanek. Taki zabieg działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie. Zabieg jest komfortowy, a wyczuwane ciepło szybko rozchodzi się po ciele. Minusem tego zabiegu może być trochę mniejsze pole działania, które ogranicza się do obszaru o średnicy 30 cm.