Kim jest i czym zajmuje się laryngolog?

Laryngolog to lekarz, specjalizujący się w chorobach górnych dróg oddechowych i narządów zmysłu, będących w obrębie głowy i szyi. Zamienną nazwą laryngologa jest otolaryngolog, który może być stosowany naprzemiennie, gdyż tak samo, stanowi dziedzinę medycyny o charakterze zabiegowym, zajmującą się rozpoznawaniem i leczeniem chorób nosa, ucha, gardła, krtani itp.

Laryngolog znajduje się zatem w gronie tych specjalistów, do których trafiamy najczęściej. Nierzadko w gronie pacjentów znajdują się również dzieci, które na etapie rozwoju wymagają szczególnej opieki w tej sferze.

Kiedy zatem warto skonsultować się z laryngologiem? Jak wygląda wizyta u laryngologa i jak należy się do niej przygotować? Warto znać odpowiedzi na te pytania, gdyż niezdiagnozowane i przewlekłe choroby laryngologiczne mogą być przyczyną poważnych problemów zdrowotnych, prowadzących między innymi do utraty słuchu.

laryngolog wrocław

Kim jest laryngolog?

Laryngolog przede wszystkim podejmuje się odpowiedniej diagnostyki i profilaktyki chorób uszu, krtani, nosa i gardła. Jednak w jego specjalizacji znajdują się także kości zatok przynosowych, kości skroni, jamy ustnej, tchawicy, oskrzeli czy przełyku. Laryngolog leczy także zaburzenia ślinianek, węzłów chłonnych czy narządów zmysłu, wyłączając narząd wzroku, który rozpoznaje i diagnozuje okulista.

Otolaryngolog to lekarz, który nie leczy wyłącznie farmakologicznie. Może on bowiem wykonywać także zabiegi chirurgiczne, w tym chirurgię lub rekonstrukcję szczęki, chirurgię zatok przynosowych, języka czy gruczołów ślinowych. Do jego kompetencji należy także endoskopia dolnych dróg oddechowych i przełyku.

Laryngolog – specjalizacje

Laryngologia, to na tyle obszerna dziedzina medycyny, iż koniecznym było wyodrębnienie poszczególnych specjalizacji, dla lepszej organizacji i konkretyzacji danych przypadków.

• foniatria – to specjalizacja zajmująca się głównie zaburzeniami mowy
  • audiologia – bada nieprawidłowości słuchu. Często łączona z foniatrią, gdyż schorzenia mowy jak i słuchu mogą się nawzajem przenikać
  • rynologia – to specjalizacja, która kompleksowo diagnozuje i leczy schorzenia zatok przynosowych, jak i samego nosa
  • neurootologia – nowa specjalizacja laryngologii, zajmująca się zaburzeniami równowagi i słuchu, a także ich związków z układem słuchowym i przedsionkowym
  • otolaryngologia dziecięca – specjalizacja zajmująca się najmłodszą częścią pacjentów, cierpiących na zaburzenia dróg oddechowych, nosa, uszu czy krtani. Wymaga szczególnego podejścia do pacjenta jak i jego stanu zdrowia.
  • laryngolog onkologiczny – zajmuje się diagnostyką stanów przedrakowych i chorób nowotworowych głowy, szyi, jamy ustnej, gardła krtani itd.

Kiedy należy zgłosić się do laryngologa?

Gabinet laryngologiczny powinny odwiedzić osoby, które odczuwają następujące objawy:

• ból ucha, uczucie zatkanego ucha, szumy
  • pogorszenie słuchu
  • nietypowe wydzieliny z nosa lub ucha
  • zawroty głowy i zaburzenia równowagi
  • nawracający, uporczywy katar
  • obfite krwawienie z nosa
  • kłopoty z przegrodą nosową
  • częsty ból gardła lub chrypka
  • chrapanie i bezdech
  • częste bóle głowy
  • zaburzenia węchu i smaku
  • wykryte guzy w obrębie szyi i głowy
  • nawracające bóle głowy w okolicy czołowej, któremu towarzyszy ropny katar i niedrożność nosa

laryngolog wrocław MF

Choroby laryngologiczne

Spory zakres chorób wymaga interwencji laryngologa. Mimo, iż w świadomości pacjentów utarło się, że laryngolog zajmuje się głównie schorzeniami górnych dróg oddechowych, to na jego kompetencje składa się diagnoza i leczenie zarówno tych pozornie niegroźnych, przewlekłych chorób takich jak zapalenie ucha czy nadmierne wydzielanie woskowiny, jak i poważniejsze – choroba Meniere'a czy nowotwory.

Niektóre dolegliwości, takie jak polipy w nosie, będą wymagały konsultacji chirurgicznej, inne z kolei będą wiązały się z długotrwałym leczeniem farmakologicznym, ale każda z chorób powinna być leczona, gdyż inaczej mogą prowadzić do poważnych powikłań.

Laryngolog zajmuje się więc diagnozowaniem i leczeniem takich schorzeń jak:

• zapalenie gardła, zatok, krtani o etiologii wirusowej, grzybiczej i bakteryjnej
  • przerost lub zapalenie migdałków podniebnych lub migdałka gardłowego
  • zapalenie ucha (wewnętrznego, środkowego i zewnętrznego)
  • zapalenie trąbki słuchowej
  • zapalenie dziąseł i zmiany na języku
  • niedosłuch
  • angina ropna
  • polipy nosa, guzki śpiewacze lub ziarniaki na fałdach głosowych
  • kostniaki w obrębie zatok
  • krzywa przegroda nosowa, nieźyt lub złamania nosa
  • otoskleroza
  • otospongioza
  • choroba Meniere'a
  • zespół Sjögrena
  • nowotwory jamy ustnej i gardła i inne zmiany nowotworowe w obrębie głowy i szyi

Jak przygotować się do wizyty u laryngologa?

Wizytę u laryngologa można umówić w ramach NFZ. Jest to bezpłatna konsultacja, która wymaga jednak skierowania od lekarza rodzinnego. W innym wypadku poradnia laryngologiczna może odmówić termin wizyty lub odwlec go w czasie, do momentu dostarczenia skierowania.

Wizyta u laryngologa w ramach NFZ wymaga jednak od pacjenta sporo cierpliwości. Terminy są bowiem zwykle bardzo odległe, a schorzenia dość uporczywe. Dlatego coraz częściej, mimo poniesionych kosztów, pacjenci konsultują dolegliwości laryngologiczne na prywatnych wizytach, gdzie zwykle bez dużych kolejek zasięgają profesjonalnej porady lub są kierowani na odpowiednie leczenie.

W nagłych i groźnych przypadkach, które wymagają natychmiastowej reakcji, pomocą służy pogotowie laryngologiczne, czyli tak zwany ostry dyżur laryngologiczny, który znajdziemy w każdym szpitalu z oddziałem laryngologicznym. Jest on niezbędny w sytuacji przebicia bębenka, krwotoku z nosa czy dostaniu się ciała obcego do ucha.

Laryngolog - wizyta

Wybierając się na wizytę do laryngologa należy przede wszystkim przygotować komplet wyników badań, jeśli takie miały miejsce. Najlepiej zabrać ze sobą badania obrazowe jak i laboratoryjne, dla lepszego rozpoznania przyczyny schorzenia. Dobrze, jeśli pacjent zadba również o higienę uszu, pozbywając się z nich nadmiernej ilości woskowiny, która zwykle zalega w przewodach i mogłaby utrudniać oględziny. Należy pamiętać, by uszy wyczyścić jednak specjalnymi preparatami, a nie wacikami.

Przechodząc do samej wizyty - w pierwszej kolejności laryngolog przeprowadza tradycyjny wywiad z pacjentem. Padają pytania, dotyczące stanu zdrowia, objawów, chorób w rodzinie. Za pomocą endoskopu laryngolog ocenia również stan jamy ustnej, ucha i nosa. Jeśli jest konieczność, laryngolog może również wykonać audiologiczne badanie słuchu lub USG węzłów chłonnych czy zatok nosowych. USG często wykorzystuje się również do badania szyi, ślinianek oraz krtani.

Do najważniejszych badań, jakie laryngolog wykonuje podczas wizyty należą:

• badanie nosa i uszu przy pomocy wziernika
  • badanie palpacyjne ślinianek i węzłów chłonnych
  • badanie krtani i nosa za pomocą lusterka
  • badanie jamy ustnej, w tym także migdałków i języka

Jeśli u pacjenta zauważa się chrypkę, bezgłos, ból podczas połykania, do tego duszność i kaszel, wtedy laryngolog może wykonać zabieg mikrolaryngoskopii. Mikrolaryngoskopia to badanie, jakie wykonuje się we wczesnej diagnostyce raka krtani, jednak często lekarze zalecają go także w ramach profilaktyki. Należy bowiem pamiętać, iż badania i leczenie wdrażane przez laryngologa uzależnione jest od postępu danej choroby i indywidualnego stanu zdrowia pacjenta, a wykonywane zabiegi mają usuwać wady wrodzone i zmiany patologiczne, będące konsekwencją przewlekłego stanu zapalnego lub nowotworu.

Gabinet laryngologa wyposażony jest zatem w specjalistyczne narzędzia takie jak:

• otoskop
  • endoskop
  • mikroskop
  • laryngoskop
  • wziernik
  • USG

Jak dbać zatem o drogi oddechowe i narządy zmysłu?

Uszy, nos i gardło są ze sobą połączone i znacząco wpływają na siebie nawzajem. Nos jest pierwszą barierą ochronną organizmu w kontakcie z bakteriami, zanieczyszczeniami czy wirusami, dlatego odpowiednio nawilżona śluzówka to podstawa bezpieczeństwa reszty narządów, które mogą być narażone na choroby drogą wziewną.

Bakterie i wirusy podczas kataru przemieszczają się bowiem na tyle szybko, że mogą przedostać się z nosa do ucha, wywołując zapalenie ucha środkowego. Podczas infekcji należy zatem regularnie odciągać wydzielinę z nosa, by nie spływała ona ani do ucha ani do gardła, powodując kaszel czy zapalenie oskrzeli.

Ucho to z kolei bardzo delikatny i często bagatelizowany narząd, szczególnie w kwestii higieny. Prawidłowa higiena uszu polega bowiem na dokładnym umyciu ich wodą z mydłem lub specjalnym preparatem w sprayu, dostępnym w aptece. Nie należy usuwać woskowiny za pomocą patyczka, ponieważ te służą wyłącznie do oczyszczania małżowiny usznej w ujściu przewodu słuchowego. Często zamiast usuwać woskowinę na zewnątrz, wpychamy ją bowiem patyczkiem jeszcze głębiej, doprowadzając do gromadzenia się wydzieliny i zatkania uszu.

Nadmiar woskowiny może utworzyć czop, któremu sprzyjają następujące obawy:

• szum w uchu
  • zaburzenia słuchu
  • ból ucha
  • uczucie zalegającej wody w uchu

Profilaktyka i odpowiednia pielęgnacja nosa, uszu i gardła to zatem podstawa w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia. Jeden zaniedbany narząd może prowadzić do reakcji łańcuchowej i doprowadzić do naprawdę poważnych powikłań, które będą wymagały interwencji laryngologa.

Ciekawostka

Skomplikowana nazwa specjalizacji „otorynolaryngolog” pochodzi z greki i oznacza:

• „otos”, „oros” - ucho
  • „rynos”, „rhinos” - nos